Ga naar home van Uitgeverij Jan van ArkelGa naar home van Uitgeverij Jan van Arkelim/ib
 
 

im/triangle

im/triangle

978 90 6224 495 9

Paperback

216 pagina's

17,95

2010

 

Ken Webster & Craig Johnson : Leren van de natuur

Inspiratie voor een duurzame toekomst

 

Inhoud

Een groene economie vergt nieuwe vaardigheden. Ook het onderwijs moet het denkkader van de gesloten kringloop en de afval=voedsel-benadering gaan toepassen. Leren van de natuur vertelt wat dit inhoudt.

– Overgaan naar een duurzame samenleving is noodzakelijk en uitdagend. Het is de gang van de economie van de uitputting naar een rechtvaardige economie geïnspireerd door levende systemen. Het economisch wereldbeeld wordt vervangen door een ecologisch wereldbeeld. Het hoeft niet ‘minder en minder’. We gaan naar ‘anders en beter’. De hedendaagse avant-garde van ontwerp en industrie laat ons zie hoe duurzaam ook wenselijk kan zijn.

– Leren beklijft alleen met metaforen om het nieuwe wereldbeeld aan op te hangen. Daarbij helpen algemene begrippen als de ‘Paradox van Jevons’, de ‘natuur als leermeester’ en de ‘wieg tot wieg economie’. Leren van de natuur geeft ook heel praktische referentiepunten als de ‘boodschap van de mieren’, de ‘eco-tapijttegel’, de ‘droomboerderij’, de ‘eco-herstelschool’ en het nut van de schooltuin.

– Voor educatoren wordt alles grafisch weergegeven en samengevat onder de noemer van de 3C’s: onderwijs over duurzaamheid, de duurzame school en de school middenin de samenleving van morgen (curriculum, campus en community). Leren voor duurzame ontwikkeling wordt zo leren voor verandering.

lerenvandenatuur

Blurb

De huidige economie is suïcidaal destructief. Om daarvan af te komen hebben we een heel ander onderwijs nodig en snel. Dat is de uitdaging.

Ken Webster en Craig Johnson staan niemand toe om voortijdig op zijn lauweren te rusten. Scholen die gaan voor groen, of gezond, of buurtgericht, of speelnatuur, of koolstofarm; allemaal prima - maar het gaat er uiteindelijk om de hele samenleving opnieuw uit te vinden. Gelukkig is Leren van de natuur voor iedereen in het onderwijs een uitstekende reisgenoot. - Jonathon Porritt, voormalig voorzitter van de Britse Sustainable Development Commission

Auteur

Ken Webster is onderwijzer, werkgroepbegeleider, trainer en auteur. Momenteel is hij hoofd onderwijs van de Ellen Macarthur Foundation. Craig Johnson is ecoloog. Van 1990 tot 2002 was hij hoofd sectie middelbaar onderwijs bij het Wereldnatuurfonds in Engeland. Nu is hij coördinator 'leren voor duurzame ontwikkeling' in de Yorkshire&Humber; Region.

© Uitgeverij Jan van Arkel, juli 2017
Grifthoek 151 | 3514 JK  Utrecht |